XF motion shot in the city road

IS EEN JAGUAR MET EEN DIESELMOTOR VOOR MIJ DE BESTE KEUZE?

Er bestaan veel vragen over diesel en dieselauto's. Daarom is Jaguar er om antwoord te geven op uw vragen en om u te helpen bij het vinden van de meest geschikte auto.

Als u zich afvraagt "Is een Jaguar met dieselmotor voor mij de beste keuze?", dan adviseren wij u eerst te kijken naar uw autogebruik. Gebruikt u de auto regelmatig voor woon-werkverkeer, rijdt u veel snelwegkilometers, of trekt uw auto vaak een caravan of paardentrailer, dan is een Jaguar met dieselmotor voor u waarschijnlijk de beste keuze.

Rijdt u voornamelijk korte afstanden? Overweeg dan een Jaguar met elektrische aandrijving, een benzine- of hybride PHEV-uitvoering. Door de juiste keuze te maken, wordt het voor u goedkoper.

Een nieuwe Euro 6-dieselmotor zou een betere optie voor u kunnen zijn als u meer dan 19.000 km per jaar rijdt, want afhankelijk van het type ritten dat u maakt, is de auto zuiniger en milieuvriendelijker dan een benzineauto.

Een dieselauto is mogelijk niet de meest efficiënte oplossing voor korte reizen. De dieselpartikelfilter (DPF) wordt niet heet genoeg, wat betekent dat het systeem de verzamelde deeltjes niet kan reinigen. Dit betekent dat de filter verstopt kan raken, wat het vermogen van de auto reduceert. Lees meer over dieselpartikelfilters.

Onze nieuwste Euro 6-dieselmotoren zijn de schoonste ooit en voldoen aan de meest recente Euro 6-normen, zodat u toegang heeft tot alle milieuzones in steden.

Ontdek of benzine, nieuwe diesel, elektrisch of hybride geschikt voor u is.

Kan ik met mijn diesel in een milieuzone rijden?

U kunt met elke diesel die na 1 september 2015 is geproduceerd in een milieuzone rijden, zonder extra kosten. Oudere dieselauto's kunnen echter worden belast en zelfs helemaal in sommige stadscentra worden verboden.

Er zijn meer dan 200 milieuzones in steden door heel Europa. Wij geven u graag meer informatie over twee grote milieuzones in Europa:

LONDEN – voor auto's, uitgerust met benzine- of dieselmotor, die voor 2006 op kenteken zijn gezet, en voldoen aan de Euro 4 NOx-normen, moet een Toxicity Charge worden betaald, in Londen ook wel bekend als de T-Charge. Dat betekent dat u, telkens wanneer u de huidige Congestion Charge-zone inrijdt, een extra toeslag van £10 betaalt. De T-Charge wordt per april 2019 vervangen door de strengere regels van de nieuwe Ultra Low Emission Zone ofwel ULEZ (ultralage-emissiezone). Dat betekent dat bestuurders die rijden in een auto die niet is uitgevoerd met een Euro 6-dieselmotor of Euro 4-benzinemotor, £12,50 extra moeten betalen om door bepaalde delen van Londen te rijden. De burgemeester van Londen heeft plannen aangekondigd om deze zone in 2020 uit te breiden tot de North en South Circular-wegen.

PARIJS – Als uw benzine- of dieselauto vóór 1997 op kenteken is gezet, heeft u daarmee op werkdagen tussen 8:00 en 20:00 uur geen toegang tot de stad. Een auto die na deze datum op kenteken is gezet, wordt ingedeeld op basis van de bijbehorende emissies, en krijgt één van de zes kleuren stickers op de voorruit waarmee toegang tot de stad kan worden verkregen. Hoe lager de emissies, hoe meer u wordt beloond - bijvoorbeeld met toegang tot betere parkeerplaatsen.

Andere steden in het Verenigd Koninkrijk zijn van plan om hun eigen milieuzones te introduceren. Birmingham, Leeds, Southampton, Manchester en Bristol hebben voorgesteld om in de komende jaren soortgelijke zones in te stellen.

Ook in België is ondertussen sprake van Low Emission Zones in Antwerpen en Brussel, terwijl andere steden kunnen volgen. Met onze nieuwe Euro 6 motoren bent u in ieder geval zeker dat u in Brussel tot minstens eind 2025 kan rijden en in Antwerpen tot september 2027.
Voor meer informatie:

Worden Jaguars met een dieselmotor straks geweerd?

De overheden in Parijs, Madrid, Rome en Athene zijn voornemens om dieselauto's en -bestelwagens vanaf 2025 de toegang te verbieden.

Dankzij een baanbrekende uitspraak van de rechtbank in Duitsland konden Düsseldorf en Stuttgart de zwaarst vervuilende voertuigen de toegang verbieden zonder dat hiervoor toestemming van de centrale overheid nodig was.

Is diesel dus op zijn retour? Nu nog niet, maar het wordt wel uitgefaseerd. De Britse overheid is voornemens om de verkoop van nieuwe diesel- en benzineauto's per 2040 stop te zetten.

Moet ik meer belasting betalen als ik een Jaguar met dieselmotor rijd?

In het Verenigd Koninkrijk is de hoogte van de Vehicle Excise Duty (VED, wegenbelasting) afhankelijk van hoeveel CO2-emissie door de auto wordt geproduceerd. In het eerste jaar varieert dit tussen £ 10 voor 1-50 g/km en £ 2.000 voor auto's die meer dan 255 g/km aan emissies uitstoten. Vanaf het tweede jaar betaalt elke eigenaar van een dieselauto jaarlijks een vast bedrag van £ 140 voor auto's met een aanschafwaarde van minder dan £ 40.000 en £ 310 voor auto's met een aanschafwaarde van meer dan £ 40.000.

Oudere auto's worden nog steeds belast volgens reeds bestaande belastingschalen, wat betekent dat oudere dieselauto's met een CO2-emissie van 99 g/km nog steeds geen wegenbelasting betalen. Een auto met een dieselmotor van de nieuwste generatie produceert tot 15% minder CO2-emissies dan2 dezelfde auto met vergelijkbare benzinemotor.

In Groot-Brittannië geldt tevens een dieseltoeslag van 4% op de wegenbelasting voor bedrijfsauto's, wanneer deze nog niet voldoen aan de RDE2 (2020-regelgeving) of een verhoging van één belastingschaal voor wegenbelasting. Voertuigen die nu reeds aan de RDE2 voldoen, zijn hiervan vrijgesteld.

De fiscaliteit van toepassing op gemotoriseerde voertuigen in Europa varieert.

In België zijn verschillende belastingtarieven van toepassing, afhankelijk van CO2-uitstoot, vermogen, cilinderinhoud, Euro-uitstootnorm, enz. In elke regio kunnen bovendien een aantal belastingschalen afzonderlijk worden aangepast.

Duitsland heft een belasting van € 2 per gram uitgestoten koolstofdioxide indien de uitstoot meer dan 95 g/km bedraagt, plus € 2 extra voor auto's met benzinemotor of € 9,50 voor auto's met dieselmotor, gebaseerd op de cilinderinhoud van de auto, per 100 cc.

In Frankrijk wordt elke auto belast die meer dan 120 g/km aan CO2 uitstoot. Eigenaren die een auto hebben aangeschaft die 120 g/km CO2 produceert, betalen tot € 50, terwijl de toeslag voor auto's die 185 g/km of meer produceren, € 10.500 bedraagt.

Italië baseert de wegenbelasting op het motorvermogen, plus de Euro-emissienorm. Elke Italiaanse regio kan zelfstandig zijn eigen tarieven bepalen. Auto's met een vermogen van meer dan 185 kW worden belast voor elke kilowatt hierboven, met een extra toeslag van € 20. Dit tarief wordt met een interval van 5, 10 en 15 jaar telkens verlaagd.

Welke andere kosten zijn er verbonden aan een Jaguar met dieselmotor?

Een auto met dieselmotor verbruikt AdBlue. Deze dieselemissievloeistof (DEF – Diesel Exhaust Fluid) moet regelmatig worden bijgevuld, en de relatief lage kosten hiervoor maken onderdeel uit van de onderhoudskosten van een dieselauto. AdBlue (DEF) is een vloeistof die door het systeem in de uitlaatgassen wordt gespoten om stikstofoxiden (NOx) af te breken. Wanneer AdBlue (DEF) wordt vermengd met de hete uitlaatgassen, zorgt het voor een chemische reactie zodat de katalysator NOx kan omzetten in stikstof en water (beide van nature aanwezig in de lucht). Dit is milieuvriendelijker.

Als u een Jaguar met dieselmotor hebt, zal uw auto u automatisch laten weten wanneer AdBlue moet worden bijgevuld. Op het display in de auto wordt aangegeven dat het niveau van AdBlue laag wordt en moet worden bijgevuld. Wanneer AdBlue niet wordt bijgevuld, verschijnt vervolgens weer een bericht, ditmaal met een oranje pictogram. U krijgt het advies om de AdBlue-tank bij te vullen, en ziet hoeveel liter moet worden toegevoegd. Het derde bericht begint met aftellen van de resterende afstand tot de AdBlue-tank leeg is. Wanneer de AdBlue-tank leeg is, kan de auto niet meer worden gestart.

Afhankelijk van uw onderhoudscontract kunt u mogelijk gratis AdBlue (DEF) bijvullen bij uw dealer. Als u geen onderhoudscontract hebt, kan uw dealer tegen vergoeding AdBlue bijvullen, of u kunt AdBlue aanschaffen bij een verkooppunt en zelf de tank bijvullen.

Lees onze gids 'DEF voor Jaguar'.

Hoe verontreinigend zijn diesels?

De nieuwe Euro 6-dieselmotoren zijn schoner dan ooit, vanwege de toegepaste Euro 6-normen. Sinds 1992 heeft de Europese Unie maatregelen genomen om voertuigemissies te verlagen, om zo de uitstoot van koolmonoxide, stikstofoxiden, koolwaterstoffen en fijnstof te reduceren.

De streefwaarden werden continu verlaagd, vanaf de Euro 1-norm tot en met de Euro 6-norm (EU6d). Elke auto die momenteel wordt geproduceerd en verkocht, mag niet meer dan 0,08 g/km stikstofoxiden uitstoten, terwijl dat in 2011 nog maximaal 0,18 g/km was (een verlaging van 56 procent) en in 1993 maximaal 0,97 g/km.

Al onze modellen met dieselmotor zijn uitgerust met een dieselpartikelfilter dat 99 % van alle deeltjes opvangt. Dit betekent dat de emissies van een nieuwe Jaguar met dieselmotor vergelijkbaar zijn met die van een gelijkwaardige auto met benzinemotor. Echter, de CO2-emissies zijn ongeveer 15% lager, en het brandstofverbruik is ongeveer 25% efficiënter, waardoor rijden in een dieseluitvoering financiële voordelen heeft. Onze nieuwste dieselmotoren hebben toegang tot bijvoorbeeld de ultralage-emissiezones van Londen, die april 2019 in werking gaan.

Wat betekenen deze ontwikkelingen voor Jaguars met dieselmotor?

Onze geavanceerde dieseltechnologie levert een brandstofbesparing van ongeveer 25% op en reduceert CO2-emissies met ongeveer 15%, beide ten opzichte van auto's met vergelijkbare benzinemotor. Dit kan betekenen dat de nieuwe Euro 6-dieselmotoren hetzelfde bestaansrecht hebben als benzinemotoren. De nieuwste Euro 6-motoren van Jaguar behoren tot de schoonste ter wereld en voldoen aan de nieuwe, gereguleerde laboratorium- en real-world tests (WLTP en RDE).

Auto's voorzien van nieuwe diesel- of benzinemotoren vormen nog langere tijd de meest rendabele keuze. Ondertussen wordt in de hele wereld de elektrische infrastructuur aangelegd.

De toekomst van Jaguar is elektrisch. Vanaf 2020 zal van elke Jaguar ook een elektrische variant beschikbaar zijn. Wij hebben al de volledig elektrische Jaguar I-PACE die met vijf sterren is bekroond in de veiligheidstest van Euro NCAP, is uitgeroepen tot Sunday Times Green Car of the Year en in Noorwegen en Duitsland is bekroond met Car of the Year. Heel recent behaalde hij zelfs de prestigieuze brekroning van ’European Car of the Year 2019'.

Naast onze plannen voor elektrische mobiliteit, blijven wij investeren in het verfijnen en optimaliseren van onze nieuwe diesel- en benzinemotoren. Op de middellange termijn is de keuze voor een benzine- of nieuwe dieselmotor voor de meeste eigenaren nog steeds de juiste. Deze motoren zijn nodig voor een soepele overgang naar een elektrische toekomst.

Is het rendabel om een Jaguar met dieselmotor aan te schaffen?

Als u zich afvraagt "Is het rendabel om een Jaguar met dieselmotor aan te schaffen?" dan adviseren wij u eerst te bepalen welk type rit u meestal maakt. Een diesel is een goede overweging voor u wanneer u jaarlijks meer dan circa 19.000 kilometer rijdt. Het zou rendabeler en minder vervuilend kunnen zijn dan de aanschaf van een auto met benzinemotor.

Heeft diesel de komende jaren bestaansrecht? Ja. Hoewel wij ons richten op een elektrische toekomst, zijn voor veel automobilisten wereldwijd nieuwe diesel- en benzinemotoren nodig totdat de infrastructuur overal beschikbaar is om elektrisch rijden te ondersteunen.

Als het aankomt op milieu, voldoet elke nieuwe Jaguar dieselmotor aan de Euro 6-normen of overtreft deze zelfs. Jaguar Land Rover continueert de ontwikkeling van nieuwe technologieën om dieselmotoren nog geavanceerder en schoner te maken.