KEUZE UIT VERSCHILLENDE MOTOREN
Wij bieden een programma benzine- en dieselmotoren, maar wellicht weet u niet welke de juiste is voor u. Uit ons aanbod motoren past er altijd wel een bij uw lifestyle en bij het type ritten en reizen dat u maakt.
WELK TYPE BESTUURDER BENT U?
IN DE STAD
Als u uw auto gebruikt voor korte ritjes in de stad, bijvoorbeeld om de kinderen naar school te brengen of boodschappen te doen, is een benzinemotor een goede keuze. U komt niet vaak op de snelweg en u rijdt voornamelijk kleine afstanden in stedelijke omgevingen.
TUSSEN STEDEN
Voor bestuurders die veel kilometers rijden en vooral lange ritten maken op snelwegen en niet in de stad, is een dieselmotor de beste optie.
DORPEN EN PLATTELAND
Voor mensen die buiten de stad wonen, maar regelmatig op de snelweg rijden, is een dieselmotor wellicht een goede keuze. Jaguar’s EU6-diesels zijn vrijgesteld van de voorgestelde tarieven in lage-emissiezones.
RIJPLEZIER
Als u houdt van spanning en voornamelijk voor uw plezier rijdt op binnenwegen en bijna nooit in de stad, dan past zowel een diesel- als een benzinemotor bij u.
BELANGRIJKSTE FEITEN
EURO 6-MOTOREN
Onze EU6-dieselmotoren behoren tot de schoonste ter wereld. Hun emissieniveaus zijn vergelijkbaar met die van benzinemotoren, maar met CO2-emissies die 20-25% lager zijn.
STIKSTOFOXIDEN
Al onze auto's die vanaf september 2015 zijn geproduceerd, zijn uitgerust met een geavanceerd uitlaatgasnabehandelingssysteem met selectieve katalytische reductie (SCR), beter bekend als AdBlue. Dit helpt NOX-emissies te beperken.
Dieselpartikelfilters
Tussen 2004 en 2016 zijn onze NOX-emissies met meer dan 84% afgenomen.
Zeer efficiënte dieselpartikelfilters in onze auto's houden 99,9% van alle deeltjes tegen.
ULEZ
Vandaag stellen bepaalde steden lage-emissiezones in, zoals bijvoorbeeld in Londen (Ultra Low Emission Zone), of nog in Antwerpen en binnenkort in Brussel (LEZ – Low Emission Zone). Dankzij onze EU6-motoren wordt ons huidig gamma niet aangetast door deze maatregelen.
TECHNISCH WOORDENBOEK
NOX
-
Stikstofoxide is een gas dat de luchtkwaliteit beïnvloedt.
CO2
-
Koolstofdioxide is een gas dat bijdraagt aan het opwarmen van de aarde.
FIJNSTOF
-
Fijnstof: vaste en vloeibare deeltjes die in uitlaatgassen zweven en de luchtkwaliteit beïnvloeden.
EU5
-
Euro 5-norm vanaf september 2009 – introductie van de partikelfilter.
EU6
-
Euro 6-norm vanaf september 2014 – introductie van het SCR-systeem (selectieve katalytische reductie).
DIESELEMISSIEVLOEISTOF
-
Dieselemissievloeistof (beter bekend als AdBlueTM) - oplossing die wordt ingespoten in het uitlaatsysteem om de emissie van NOX te verlagen.
DIESELPARTIKELFILTER
-
De dieselpartikelfilter verwijdert 99,9% van alle deeltjes, zodat deze niet de uitlaat verlaten.
SCR
-
Selectieve katalytische reductie is een actief uitlaatgasnabehandelingssysteem dat de NOX-emissies verlaagt.
NEDC
-
New European Driving Cycle – een laboratoriumtest die wordt gebruikt om voertuigemissies te meten, mede voor het bepalen van belastingbeleid.
RDE
-
Real World Driving Emissions - Vernieuwde wetgeving voor EU6-emissies die de werkelijke rijomstandigheden moet simuleren.
WLTP
-
WLTP (Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure) is het nieuwe proces dat is ingegaan in 2017. Hiermee worden brandstof- en energieverbruik, actieradius en emissies gemeten. WLTP vervangt NEDC (New European Driving Cycle), de rijcyclus die voorheen werd gebruikt om het brandstofverbruik en de emissies van personenauto's in Europa te meten. Deze is ontwikkeld om resultaten te verkrijgen die het brandstofverbruik onder werkelijke rijomstandigheden beter benaderen. Er worden auto's getest die zijn uitgerust met opties en er gelden een zwaardere testprocedure en rijprofiel. De resultaten van de twee testmethoden verschillen omdat de auto's op een andere manier worden getest, niet omdat de prestaties zijn afgenomen.
LEZ
-
Lage-EmissieZone (LEZ) – stedelijke gebieden waarbinnen moet worden betaald voor oudere voertuigen die niet beantwoorden aan bepaalde uitstootnormen
MEER INFORMATIE