JAGUAR CLASSIC BETUIGT MET DE E-TYPE
ZP COLLECTION EER AAN DE EERSTE OVERWINNINGEN VAN DE E-TYPE
Het ambitieuze ‘Project ZP’ is een eerbetoon van Jaguar aan de allereerste overwinningen van de E-type. De collectie bestaat uit zeven paren gerestaureerde E-types die zijn geïnspireerd op de zegevierende modellen uit 1961, bestuurd door Graham Hill en Roy Salvadori.
Op 15 april 1961 – slechts één maand na het triomfantelijke E-type-debuut op de Motorshow van Genève – behaalden de ‘ECD 400’ en de ‘BUY 1’ respectievelijk de eerste en derde plaats in de Oulton Park Trophy voor GT-wagens. Dit evenement betekende het begin van de racecarrière van de E-type en was tevens een voortzetting van Jaguar’s autosportcarrière, in gang gezet met eerdere modellen als de C-type en D-type.
Elk paar van deze exclusieve wagens voor verzamelaars bestaat enerzijds uit een drophead coupé in Olton Blue op basis van de originele door Graham Hill bestuurde ECD400, met een contrasterend interieur in rood leder, en anderzijds uit een Crystal Grey coupé met vast dak op basis van Roy Salvadori’s ‘BUY 1’, voorzien van een opvallend donkerblauw interieur.
Elk model is voorzien van een bijzonder herdenkingslogo, zacht Bridge of Weir-leder en gravures van de kunstenaar Jonny ‘King Nerd’ Dowell op de aluminium middenconsole. De wagens worden aangedreven door een 3,8 liter zescilinder-in-lijnmotor die afkomstig is uit de Jaguar XK, in combinatie met een vijfversnellingsbak die speciaal werd ontwikkeld door het team van Jaguar Classic.
Daarnaast zal aan elke klant een vintage helm van Everoak worden aangeboden, geheel in stijl van de helmen die destijds werden gedragen door Graham Hill en Roy Salvadori. Hiervoor tekent de vakman Bill Vero van Everoak, een Brits bedrijf dat zich al sinds de jaren 50 toelegt op de fabricatie van helmen.
Paul Barritt, Directeur van Jaguar Classic, verklaarde: "De E-type ZP Collection is het ultieme eerbetoon aan het triomfantelijke racedebuut van de E-type, dat deel uitmaakt van Jaguar’s rijke autosportgeschiedenis. Elk paar gaat in op een fascinerend maar onbekend hoofdstuk in de geschiedenis van de E-type. De ZP Collection bewijst niet alleen eer aan de wagens maar ook aan de piloten die hen naar de overwinning leidden. Aan elk exemplaar is door de experten van Jaguar Classic meer dan 2000 uur gewerkt, om twee van de beroemdste E-types op een passende en unieke wijze te huldigen.”
Elk getoond voertuig zal garant staan voor meer dan 2000 uur nauwgezette arbeid, waarvoor de specialisten van Jaguar Classic al hun passie en expertise zullen moeten aanwenden.
In mechanisch opzicht bestaat de voornaamste upgrade uit de handgeschakelde vijfversnellingsbak, die speciaal is ontwikkeld voor rustig en comfortabel rijden. Deze is voorzien van synchromesh op alle verhoudingen, schroefvormige tandwielen en een versterkte behuizing van gegoten aluminium voor een grotere betrouwbaarheid en duurzaamheid, evenals kortere overbrengingsverhoudingen die het schakelen versoepelen. Dankzij een slim ontwerp zijn er geen aanpassingen vereist aan het koetswerk of andere onderdelen, ondanks de extra verhouding. Het behoud van de integriteit van het oorspronkelijke voertuig is voor het team van Jaguar Classic van het allergrootste belang, maar de nieuw ontwikkelde versnellingsbak biedt daarnaast een groter gebruiksgemak.
Later dit jaar zal het Jaguar SV Bespoke team een bijpassende, gelimiteerde reeks van de F-TYPE onthullen waarvoor de E-type ZP Collection als inspiratie dient. Veertien van deze ultieme Jaguar sportwagens, aangedreven door een 5.0 liter V8-compressormotor, zullen voorbehouden zijn aan klanten van de E-type ZP Collection die op deze bijzondere manier eigenaar kunnen worden van een uniek kwartet wagens.
Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Jaguar Classic via de website www.jaguar.com/classic, per telefoon via +44 (0) 2476 566 600, of via e-mail: sales@classic-laguarlandrover.com. Volg onze officiële Instagram-account @jaguar.classic voor het laatste Jaguar Classic nieuws, inclusief updates over de nieuwe C-types.