ONZE RACEAUTO'S
Jaguar XK120
Periode: 1948 - 1954
Topsnelheid: 200,5 km/u
Motorinhoud: 3.442 cm3
Vermogen: 160 pk / 119 kW
Feit: de XK120 was ten tijde van zijn lancering 's werelds snelste productieauto.
Jaguar C-TYPE
Periode: 1951 - 1953
Topsnelheid: 231,7 km/u
Motorinhoud: 3.442 cm3
Vermogen: 207 pk / 154 kW
Feit: de schijfremmen van de C-TYPE werden de standaard in de auto-industrie.
Jaguar D-TYPE
Periode: 1954 - 1957
Topsnelheid: 260,7 km/u
Motorinhoud: 3.442 cm3
Vermogen: 250 pk / 186 kW
Feit: de D-TYPE won Le Mans in 1955, 1956, 1957
Jaguar XJS
Periode: 1975 - 1996
Topsnelheid: 246,2 km/u
Motorinhoud: 4.235 cm3
Vermogen: 285 pk / 212 kW
Feit: de XJS won de 24 uur van Spa in 1983
Jaguar XJR
Periode: 1983 - 1991
Topsnelheid: 368,5 km/u
Motorinhoud: 6.995 cm3
Vermogen: 750 pk / 559 kW
Feit: de XJR-12 werd eerste en tweede in Le Mans 1990.
Jaguar R1 – R5
Periode: 2000 - 2004
Topsnelheid: 312,2 km/u
Motorinhoud: 2.998 cm3
Vermogen: 770 pk / 574 kW
Feit: Eddie Irvine en Mark Webber waren de coureurs van Jaguar's Formule1-team
Jaguar I-TYPE 1
Periode: 2016 - 2017
Topsnelheid: begrensd tot 225,3 km/u
Motorinhoud: n.v.t.
Vermogen: 200 kW, gelijk aan 270 pk
Feit: Jaguar keerde terug in de autosport in seizoen 3 van de Formule E, 2016/17
Jaguar I-TYPE 2
Periode: 2017 - 2018
Topsnelheid: begrensd tot 225,3 km/u
Motorinhoud: n.v.t.
Vermogen: 200 kW, gelijk aan 270 pk
Feit:Jaguar behaalde zijn eerste podiumplaats en eerste pole position met de I-TYPE 2 in seizoen 4, 2017/18
Jaguar I-TYPE 3
Periode: 2018 - 2019
Topsnelheid: 250 km/u
Capaciteit accu: 52 kWh
Vermogen: 250 kW, gelijk aan 335 pk
Feit: De Jaguar I-TYPE 3 stelde de eerste overwinning van het team in de Formule E veilig tijdens de E-Prix van Rome in 2019 - Jaguar's eerste internationale overwinning in de autosport sinds 1991.
Jaguar I-TYPE 4
Periode: 2019 - 2020
Topsnelheid: 280 km/u
Capaciteit accu: 52 kWh
Vermogen: 250 kW, gelijk aan 335 pk
Feit: De Jaguar I-TYPE 4 beschikt over de lichtste en meest efficiënte aandrijflijn die Jaguar Racing ooit heeft geproduceerd en behaalde daarmee een beslissende overwinning in Mexico-Stad en pole position en een podiumplaats in Santiago.
Jaguar I-TYPE 5
Periode: 2021 - 2022
Topsnelheid: 280 km/u
Capaciteit accu: 54 kWh
Vermogen: 250 kW, gelijk aan 335 pk
Feit: De aandrijflijn van de Jaguar I-TYPE 5 is intern ontwikkeld met een ultramoderne omvormer waarbij 24-karaats goud is gebruikt vanwege de uitstekende geleidende eigenschappen van dit materiaal.
Jaguar I-TYPE 6
Periode: 2023 - 2024
Topsnelheid: 320 km/u
Capaciteit accu: 47 kWh
Vermogen: 350 kW, gelijk aan 470 pk
Feit: De Jaguar I-TYPE 6 is de meest geavanceerde en efficiënte elektrische Jaguar raceauto die ooit is gemaakt. Het systeem voor regeneratief remmen van de auto is zo krachtig, dat conventionele achterremmen overbodig zijn.
ONZE MIJLPALEN IN DE AUTOSPORT
Jaguar XK120
1948-1954 – SILVERSTONE EN LE MANS
De XK120 was een volledig nieuwe sportwagen en het testmodel voor de revolutionaire XK-motor van Jaguar. Hij stond bekend als de snelste productieauto ter wereld. De XK120 won op Silverstone en een jaar later maakten drie XK120's hun debuut op Le Mans. Dat was het begin van een nieuw tijdperk in de autosport.
Jaguar C-TYPE
1951-1953 – LE MANS
In 1951 trad luchtvaartingenieur Malcolm Sayer in dienst bij Jaguar, en bracht luchtvaartdiscipline en -expertise met zich mee. Het eerste resultaat van zijn samenwerking, de C-TYPE, wint op Le Mans en Stirling Moss, die achter het stuur zit van de auto die tweede werd, verbreekt het ronderecord. In 1953 wint de C-TYPE opnieuw op Le Mans en neemt hij drie plaatsen in de top vier voor zijn rekening.
Jaguar D-TYPE
1954-1957 – LE MANS
Door slecht weer ziet de D-TYPE de overwinning op Le Mans in 1954 aan zich voorbijgaan, zelf na het behalen van een recordbrekende topsnelheid van 274 km/h. Maar de gestroomlijnde auto revancheert zich en wint in 1955, 1956 en 1957 – een jaar waarin hij vijf van de bovenste zes plaatsen bezet. De D-TYPE is nog steeds een van de meest succesvolle raceauto's ooit gebouwd.
Jaguar XJS
1975-1996 – ETCC EN 24 UUR VAN SPA
In 1982 sluit de Britse coureur Tom Walkinshaw zich onder de vlag van TWR aan bij een team V12 XJS’s voor het European Touring Car Championship waarin hij diverse overwinningen behaalt. Walkinshaw wint vervolgens het ETCC Drivers’ Championship van 1984 en zegeviert datzelfde jaar in de prestigieuze 24 uur van Spa.
Jaguar XJR-9
1983-1991 – 24 UUR VAN DAYTONA EN LE MANS
De XJR-bolides met gesloten cockpit blijken perfect geschikt voor endurance races, met de XJR-9 uit 1988 als de grote uitblinker. De supercar met V12-motor wint zowel de 24 uur van Daytona als Le Mans, en Martin Brundle en Jaguar winnen respectievelijk de kampioenschappen voor coureurs en constructeurs.
Jaguar R1 t/m R5
2000-2004 – FORMULE 1
Tijdens Jaguar's periode in de Formule 1 weet voormalig Ferrari-coureur Eddie Irvine meerdere keren het podium te halen. Het team is ook de leerschool van de alom geprezen Australiër Mark Webber. Jaguar is onderdeel van Ford en ontwikkelt drie auto's die elk met de door Ford ontworpen Cosworth V10-motot worden uitgerust.
Jaguar I-TYPE 1
2016 – FORMULE E
Geïnspireerd door onze autosporthistorie en gesteund door een team van succesvolle autosportingenieurs, -designers en briljante technici, traden Jaguar Racing en de geweldige I-TYPE 1 toe tot de Formule E: moedig, strijdlustig en enthousiast om aan de start te verschijnen.
Jaguar I-TYPE 2
2017 - FORMULE E
Met de introductie van de I-TYPE 2 realiseerde Jaguar Racing zijn meest succesvolle Formule E-seizoen tot nu toe, waarin vele keren in de top 10 werd gefinisht. De I-TYPE 2 is speciaal ontwikkeld voor de uiterst zware stratencircuits, leverde tot wel 200 kW (270 pk) en ging van 0-100 km/h in een duizelingwekkend snelle tijd van 2,9 seconden.
Jaguar I-TYPE 3
2018-2019 – FORMULE E
De Jaguar I-TYPE 3 schreef samen met de Nieuw-Zeelandse coureur Mitch Evans geschiedenis voor Panasonic Jaguar Racing in de ABB FIA Formule E. In April 2019 won het team de E-Prix van Rome, de eerste winst van Jaguar in de internationale autosport sinds 1991.
Jaguar I-TYPE 4
2019-2020 – FORMULE E
De Jaguar I-TYPE 4 beschikt over de lichtste en meest efficiënte aandrijflijn die Jaguar Racing ooit heeft geproduceerd, met een topsnelheid van 280 km/h. De auto boekte een beslissende overwinning in Mexico-Stad en behaalde de pole position en een podiumplaats in Santiago. Het seizoen werd afgesloten met 6 enerverende races gedurende 9 dagen op een afgesloten circuit op het historische vliegveld Berlin-Tempelhof in Duitsland. Panasonic Jaguar Racing eindige sterk op P7 in het teamklassement van het Championship.
Jaguar I-TYPE 5
2021–2022 – FORMULE E
De Jaguar I-TYPE 5 was uitgerust met een ultramoderne aandrijflijn, die intern is ontwikkeld door Jaguar Racing engineers. Deze was gericht op hogere efficiëntie en minder gewicht. In seizoen 2022 was de Jaguar I-TYPE 5 vier keer de winnaar en behaalde hij zeven podiumplaatsen en pole position in Monaco. Mitch Evans schreef geschiedenis met een dubbele overwinning in Rome.
Jaguar I-TYPE 6
2023-2024 – FORMULE E
De Jaguar I-TYPE 6 is de meest geavanceerde elektrische raceauto van Jaguar. Het is de eerste FIA Formule E-auto met een aandrijflijn zowel voor als achter, waarmee het regeneratievermogen wordt verdubbeld en achterremmen overbodig zijn. In het ABB FIA Formule E World Championship van 2023 eindigde Jaguar TCS Racing als tweede met 292 punten en behaalde het team 11 podiumplaatsen, vier overwinningen en drie pole positions.
Jaguar I‑TYPE 7
De snelst accelererende, door de FIA geaccrediteerde eenpersoons racewagen. De Jaguar I-TYPE 7 verschijnt op het circuit met een geheel nieuwe, uiterst geavanceerde aandrijflijn en All‑Wheel Drive. Hij kan in 1.86 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren.
Blijf ontdekken